Hoppa till innehåll
Hem » Allmänna Villkor

Allmänna Villkor

1. Allmänna köpevillkor

Dessa allmänna villkor gäller för dina köp på, och din användning av, webbsidan www.Airlig.com. Villkoren utgör ett avtal mellan dig och Airlig of Sweden AB, org. Nr 559349-2837, Sofies väg 18, 434 94 Vallda, Sweden (hädanefter Airlig of Sweden). 

Text som refererar till Airlig.com innebär hänvisning till samtliga våra domäner dvs även Airlig.se och AirligofSweden.se. Dock kommer vi bara skriva ut Airlig.com. 

Köparen är skyldig att ta del av villkoren innan köp. Vid beställning på Airlig.com accepterar köparen de Allmänna villkoren samt vår Integritets- och sekretesspolicy. Airlig of Sweden förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna villkoren. 

2. Gällande lag

Dessa Almänna villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av Airlig.com eller med köp på webbplatsen, regleras av svensk lag. Airlig of Sweden kan modifiera eller ändra dessa villkor. Du uppmanas därför att spara de villkor du accepterar vid tidpunkten för köpet av din beställning. Som kund måste du följa alla gällande lokala och internationella lagar och förordningar beträffande din användning av Airlig.com. 

3. Innehav av rättigheter

Alla rättigheter, inklusive upphovsrätt av Airlig.com, stannar hos Airlig of Sweden. All användning av denna webbplats eller dess innehåll, inklusive kopiering annat än för eget personligt, icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftlig tillåtelse. 

4. Beställningar

Innan du slutför och betalar för en order kan du granska din beställning och göra ändringar. Du är bunden till din order först när du godkänner den och våra allmänna villkor i kassan. En order är bekräftad först när den är mottagen av Airlig of Sweden och betalning har godkänts. Vänligen notera att vi inte kan acceptera order där faktura-adress och leverans-adress inte kan verifieras. En digital orderbekräftelse skickas till angiven e-postadress när du slutfört ditt köp. Detta är ett kvitto/betalningsunderlag för ditt köp i webbshopen. En digital leveransbekräftelse skickas till angiven e-postadress när din order skeppats. Detta är ett kvitto/underlag för din leverans. 

Vi säljer endast artiklar som vi har i lager. Artiklar kan komma att säljas slut under ett besök på Airlig.com, och aktuellt lager och tillgång uppdateras automatiskt när du kommer till kassan. Vi kan inte garantera information om enskilda varors tillgänglighet, varken via Airlig.com eller vår butik/montrar på mässor, då varor och lager kan sälja slut. 

Vid vissa produktsläpp tillämpar Airlig of Sweden maxantal vid beställning av vissa varor. 

Vi förbehåller oss rätten att inte leverera i händelse av att lagernivån var felaktig vid tidpunkten för ordern. 

All produktinformation som visas är föremål för ändring, och Airlig of Sweden reserverar sig rättigheten att, vid behov, ändra information på Airlig.com 

Vi reserverar oss rättigheten att endast ta emot beställningar från personer över 18 år. 

5. Betalningsalternativ

Airlig of Sweden accepterar betalningar genom Swish, kortbetalning (via Stripe) samt Paypal, vilket även inkluderar ett kortbetalingsalternativ. 

Priser online är angivna i följande valutor: EUR, SEK, NOK eller DKK. Airlig of Sweden förbehåller sig rätten, vid behov, att uppdatera priser på Airlig.com. Airlig of Sweden hålls ej ansvariga för eventuella valutaförändringar eller valutakurser. 

6. Leverans och frakt

Leveranstid är beroende på leveransland och val av fraktalternativ. Din order behandlas inom 1-3 dagar med vissa undantag så som vid till exempel inventering, helgdagar och rea. Airlig of Sweden tar ej ansvar för eventuella förseningar orsakade i tullhantering. 

Om en leverans är försenad eller inte kan skickas på grund av lagersaldo eller andra skäl kommer kunden informeras om detta så snart möjligt och senast 30 dagar efter att ordern lagts. Kunden får då avbeställa och/eller återbetalas utan extra kostnad. 

  • 6.1 Fraktkostnad och valuta

Fraktkostnaden anges i EUR, SEK, NOK eller DKK och bestäms utifrån leveransland. 

  • 6.2 Ej uthämtade paket

Airlig of Sweden ansvarar inte för av distributör lämnade paket hos postombud. Vid ej uthämtat paket blir kunden debiterad för kostnaden av returfrakt och administrativa kostnader, 300 kr. 

  • 6.3 Tullavgifter

Beställningar till länder utanför EU kan bli föremål för mervärdesskatt, importtullar och/eller skatter som debiteras när paketet når mottagarlandet. Dessa bestäms först när paketet ankommer till lokala tullen i leveranslandet. Airlig of Sweden kan inte förutse eller kontrollera dessa avgifter. För beställningar till USA och Norge gäller följande leveransvillkor: Delivery Duty Paid, including taxes and duty till mottagare av paket. Airlig of Sweden skickar paket enligt leveransvillkoren Delivery At Place (DAP). Detta innebär att vi inte står för moms, avgifter och/eller skatter på beställningar till länder utanför EU. Vi rekommenderar att du kontakta ditt lokala tullkontor för mer information om regler och avgifter. Det är kundens ansvar att betala extra avgifter för eventuell tullklarering. 

  • 6.4 Tracking

Du kommer alltid få sändningsnummer för att följa var din försändelse befinner. Airlig of Sweden ansvarar inte för eventuella fel i respektive distributörs information. 

  • 6.5 Transportskador/uteblivna varor

Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt skadad av/under transport ska detta reklameras omgående till aktuell speditör, detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat eller att varor saknas, är du skyldig att som kund kontakta Airlig of Swedens kundservice senast inom 7 kalenderdagar från mottagande av varor med ditt ordernummer samt ärendenummer från paketombudet. Vid retur-transporter av produkter bär kunden det ekonomiska ansvaret om produkterna blir skadade eller inte kommer fram. 

  • 6.6 Felaktiga varor / information

Om Airlig of Sweden skulle skicka felaktiga eller skadade produkter, förbehåller sig Airlig of Sweden rätten att få tillbaka alla produkter i sitt ursprungliga skick. Kunden måste returnera den felaktiga varan till Airlig of Sweden inom 14 dagar och frakten bekostas av Airlig of Sweden. 

Om en vara skulle visas och säljas till ett felaktigt pris på Airlig.com som uppstått på grund av tekniska problem eller misstag från personal på Airlig of Sweden förbehåller vi oss rätten att annullera ordern, återbetala pengarna och informera kunden om situationen. 

7. Retur och ångerrätt

Som kund inom EU har du rätt att ångra ditt köp mot giltigt kvitto inom 14 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. På Airlig har vi beslutat att utöka detta till 30 dagar. Produkten måste returneras i säljbart skick i originalförpackning och med alla eventuella hangtags. Alla returnerade varor skickas tillbaka tillsammans med ordernummer och kontaktuppgifter till vårt lager. Oidentifierade objekt som returneras kan nekas återbetalning. Returer som är skadade, smutsiga, tvättade eller slitna godtas ej. Airlig of Sweden står inte för returfrakt. Som kund utanför EU har du rätt att ångra ditt köp mot giltigt kvitto inom 30 kalenderdagar efter att du mottagit dina varor. 

  • 7.1 Reklamation

Om du upptäcker ett produktionsfel kan varorna reklameras mot giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder vi att reparera defekta produkter. Om det inte går att reparera eller produkten inte längre är tillgänglig har du rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader. Vid godkända reklamationer står Airlig of Sweden för alla extra kostnader. Airlig of Sweden följer konsumentköplagen vid reklamationer, för mer information besök konsumentverket.se. 

  • 7.2 Ändring av order

När du slutfört ett köp och fått en orderbekräftelse börjar vi behandla ordern i vårt system och på vårt lager. När paketet lämnat lagret finns det ingen möjlighet att ändra i din order. Om du upptäcker fel i angivna kontaktuppgifter är det din skyldighet att kontakta kundservice. Airlig of Sweden har inte ansvar för order som skickats till en felaktigt uppgiven adress av en konsument. 

  • 7.3 Byten av varor

Vid eventuella önskemål om byten av varor, vid till exempel en felbeställning av vara eller storlek, ombeds kunder att returnera den oanvända produkten med information om vad det önskas bytas till. Om det önskade bytet ej finns i lager hanteras ordern som en retur. Vid frågor eller hjälp kontakta vår kundservice. 

8. Force majeure

Vid händelse av force majeure skjuts våra förpliktelser via Airlig.com upp. Vid händelse av force majeure har både kund och Airlig of Sweden rätt att häva, helt eller delvis, eventuella avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd eller fullfölja några förpliktelser. Med force majeure avses vi i regel, men begränsar oss ej till, naturkatastrofer, krig, strejker, import/exportförbud, transportstörningar samt sjukdom oavsett om detta inträffar hos oss som företag eller hos våra leverantörer. 

9. Bedrägeri

Airlig of Sweden förbehåller sig rätten att avbryta och återbetala alla order som misstänks vara genomförda på ett bedrägligt eller på annat sätt skadligt sätt för att säkerställa säkerheten för våra konsumenters transaktioner via Airlig.com. Vi förbehåller oss rätten att även vid behov vidarebefordra transaktionsinformation om så efterfrågas till officiella myndighet eller betalningspartner vid misstanke om bedrägliga transaktioner eller identitetsstöld. Individer som bryter mot ovan regler eller mot begränsning av lösenordskyddade områden på Airlig.com kan bli föremål för åtal.